lördag 20 september 2014

Bättre start hade man ju önskat…

Torsdag 4 september.

Genomfarten i Tyskland gick bra trots långa köer förbi Munchen.26 Vi bestämde oss för att ta betal fria vägar genom Österrike. Vägvalet blev St Johann, Plöckenpass, Tolmezzo. Strax före St Johann gör vi stopp för natten utanför ett dagis.33,2 Regnet öser ner, precis som det gjort hela dagen. Riktigt översvämningsväder. Vi nattar oss ganska tidigt. Det finns inte mycket annat att göra. Strax före midnatt vaknar jag av smärtor i ryggen. Försöker sova men vid 2 tiden på natten är det kört. Jag har så förb…at ont. Ringer sjukvårdsupplysningen i Sverige som misstänker njursten-ring 112! Eftersom vi har svårt att beskriva var vi är så kan de inte skicka ambulans utan de hänvisar oss till St Johanns sjukhus som bara ligger 7,5 km bort. Regnet öser ner när jag kl 02,30 kliver in på akuten. Att ha försäkringskort med är bra. Strax efter 5 på morgonen går jag i ösregnet på byns gator till ett apotek som är öppet. Jag har nu ett recept på något mot muskelinflammation. Vi sover ett par timmar innan vi ger oss av upp genom bergen. Det regnar och regnar så det är inte tal om att stanna och njuta av naturen. Klockan har slagit 16 när vi rullar in på ställplats i Grado. 16 euro. Det visar sig senare på kvällen att vi har valt fel plats att stå på. Tvärs över vägen ligger en parkering där man får parkera dygnet runt för 4 euro.49 Regnet öser ner, inte direkt vad vi önskade oss. På nyheterna på tvn sägs att det lokalt kommit 77 mm. På kvällen gör regnet ett uppehåll och vi kan sitta ute en stund. Värmen är ok ca 20 grader. Kvällen avslutas med en lång promenad längs stranden.51                                                       Nattning tidigt eftersom vi sov dåligt i natt.

Det blir inte mycket sömn i natt heller. Värken har ökat istället för minskat. Regnet öser ner igen. Direkt på morgonen åker vi till Monfalcone Ospitale-pronto soccoro(akuten). Efter 7 timmar där vandrar jag återigen vid 5 tiden, denna gång dagtid, i ösregn till ett apotek med ett recept på penicillin. Det har tagits en himla massa prover, lungröntgen, EKG, m.m.Nu är det bekräftat-lunginflammation. Klockan har nu blivit så mycket så att ge oss iväg till Kroatien i kväll är inget alternativ. Vi åker tillbaka till Grado och denna gång ställplatsen för 4 euro.

Onsdag har kommit. Nu äntligen kan vi komma i väg. Vi bestämmer oss för att köra ända ner till Zadar. Tidigare var det tänkt att övernatta efter vägen. Vi väljer den mindre vägen efter kusten för vi minns från tidigare resa att det var en fin väg om än ganska kurvig. Vi stannar och fikar längs vägen med utsikt över KRK.58     59Det har börjat blåsa. Regnet har i stort sett slutat men nu får vi blåst i ställer. Frasse har fullt upp med att hålla bilen på vägen. 9 meter bil med en höjd på 3.4 meter fångar en hel del vind. Ute på havet ser vi hur vinden piskar upp vågor. Nu får det helt enkelt ta den tid det tar. Målet är Nin strax norr om Zadar. termometern har gjort ett skutt och visar nu 26 grader. Nu känns det som att allt kanske håller på att vända. Strax efter kl 15 checkar vi in på Zaton holiday resort.83 En Acsi camping som vi valt ur deras katalog. Att den skulle vara så här stor trodde vi inte. Den har ALLT. Vi väljer en plats en bit bort ifrån allt stim och stoj. Den delen vi väljer är alldeles ny och har stora platser med  avlopp och vatten.  Underlaget är finkrossad kalksten. perfekt.Frasse fixar mat medan jag går en stillsam promenad och badar hundarna. Cikadorna spelar öron bedövande. Äntligen ute middag.63                                         Kvällen ägnas åt sällskapsspel och en promenad runt den gigantiska campingen..