måndag 11 februari 2013

Testpensionär.

Natten har varit blåsig. Kändes som att ligga i en båt som gungade på havet. När vi vaknar har det mojnat på. Några moln svävar på himlen idag.  Klockan 11 har Lars-Erik träff med ett gäng svenskar som är på campingen. De samlas ett par gånger i veckan och gör det som man förknippar med pensionärer som övervintrar här. Boule. Lars-Erik ska naturligtvis prova på det. Gänget delas in i lag och de kör en turnering. Första matchen går bra. Lars-Erik svingar iväg klotet.
    DSC_0216  DSC_0217
Här hamnar det. Det vinnande kastet. Sen går det inte lika bra. Nybörjarturen är över. Det slutar 2-1 till de andra.
Jag tar en tur till Cabo de Palos medan de leker klart. Behöver handla lite. Visst, det finns en bra Spar affär på campingen men det finns ju bättre. Jag tar först en sväng ut till fyren på udden. Utsikten där är fantastisk.

DSC_0225  DSC_0230
DSC_0239
Vinden börjar komma tillbaka. Jag vänder in till stan igen. Handlar lite småsaker på Mercadona. När jag går mot kassan händer det. Regnet kommer. Det öser ner i fem minuter så jag väljer att hålla mig kvar inomhus ett tag till. Marken som tidigare var torr får sig en dusch, men det rinner snabbt bort.
   DSC_0198  DSC_0241
När jag kommer tillbaka till campingen har regnet slagit ut strömmen så hela campingen är strömlös. Några förvirrade tyskar undrar vad som händer. Efter en timme kommer strömmen tillbaka. När regnet kom sjönk temperaturen från 15 grader ner till 7 och vinden tilltog ytterligare. Min tur tillbaka på cykel i motvind och kyla blev inte direkt skön. Nu är det skönt att krypa upp i soffan i husbilen med en kopp varmt kaffe. Större delen av eftermiddagen tillbringas i husbilen. Redigerar lite bilder och lagar mat. Saffransdoftande fiskgryta står på husets meny. Den blir uppskattad av två frusna nordbor. Temperaturen stiger till blygsamma 14 grader men vinden håller i sig. Vi tar på jackor och långbyxor ( första gången på två veckor) och går en sväng efter stranden. Lagunen som i morse var azurblå har helt bytt färg och är nu mer brun än blå pga vinden. Vi ringer till en camping utanför Benidorm och kollar om det finns platser i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar